Skeppahistorier
Visste du detta om "Skeppa" historia och lustiga historier
//Norrköpings äldsta kvarvarande detaljhandel//
Det hela började på våren 1894 då Ernst F Hörner från Konungsund öppnade en skeppshandel i en källarlokal på nuvarande Saltängen. Vid sekelskiftet flyttade affären till sina nuvarande lokaler närmare hamnen. Där hade det tidigare varit både kyrka och ölkrog. Den hamnnära placeringen ger företaget en speciell identitet och där i hörnet på Skeppargatan och Flemmingatan (som förr hette Södra Strömsgatan) återfanns vi i över 100 år. Idag finns vi i nya lokaler på Spårgatan 2.
//Norrköpings första bensinstation//
Norrköpings Skeppsfournering var inte bara skeppshandel i seklets gryning. Kring 1910 etablerades den första bensinmacken i Norrköping, detta skedde inne på gården hos Skeppsfourneringen. En rejäl bensintank placerades på gården vid skeppargatan och en handdriven pump ordnades och saken var klar. Norrköpings första bensinmack var ett faktum. Dit kunde Norrköpings lilla men exklusiva skara av bilägare vid den tiden åka för att fylla sina tankar.
Skeppsfourneringen svarade vid den tiden för egen import av kol, olja,bensin och fotogen, med en liten egen flotta av ång- och segelfartyg.
Den gamla bensinpumpen finns för övrigt bevarad på Stadsmuséet i Norrköping som i mitten av åttiotalet fick den i gåva av Norrköpings Skeppsfournering.
//Den stora spritskandalen och tragedin//
Från sekelskiftet och långt in på 1960-talet var Norrköpings Skeppsfournering en liten lokal konkurrent till systembolaget.
Skeppsfourneringen hade ett eget spritlager, för tullfri försäljning till besökande fartyg. Men på 1930-talet inträffade en serie händelser som gjorde företagets spritbutik känd - heller snarare ökänd , långt utanför stadens gränser.
Två anställda hade funnit ut ett sätt att ta sig förbi tullens och företagets plomberingar och in på lagret, där dom tömde utvalda flaskor på sitt innehåll. För att göra det hela vattentätt fylldes flaskorna med vanligt vatten, lades i särskilt märkta lådor för att slutligen av dom själva levereras till några bestämda fartyg vars kaptener var med på planerna.
Denna handel pågick länge utan problem, tills den dag det hände sig att en av lådorna av misstag levererades till en intet ont anande kapten. Som slog upp sig en sup, hällde i sig, blev förvånad och kanske till och med förbannad. Det blev polisrazzia, och de två arbetskamraterna greps och erkände sitt tilltag. Stor skandal och rubriker i tidningarna (Detta var på motbokens tid).
Skandalen följdes dock av en tragedi. En av männen gick upp på Skeppsfourneringens vind, satte en pistol för pannan och sköt av. Mannen fäll svårt skadad till golvet men överlevde. Kamraten stoppade fickorna fulla med tunga s.k. zinktackor, gick ut på strömsholmen och hoppade ivattnet. han sjönk som en sten och gick inte att rädda. När kroppen bärgades av polisen, berättas det att Skeppsfourneringens ägare - uppenbarligen en mycket ekonomisk sinnad man - sände bud för att hämta tillbaka zinktackorna.
//50-tal och kuriosa//
I slutet av 50-talet började intresset komma för fritidsbåtarna. Vi försökte snarast att få så stor del av marknaden som möjligt och skaffade oss goda leverantörer av båttillbehör. Där fanns Maskinaffären Stieltjes, Rösmarin och Gösta Berg i Stockholm m fl. Båtintresset ökade hela tiden och det gjorde också konkurrensen, och ett tag fanns det dussinet affärer som sålde båttillbehör på orten.
På 50-talet hade firman också många privatkunder som handlade över disk varor såsom kaffe, mjöl och andra specerivaror. Vi hade också en stor och fin kundkrets i de båtägare som hade sina motorbåtar vid bryggorna runt Strömsholmen. De handlade inte bara till båten utan också många gånger till vistelsen på lantstället, som för många utgjordes av ön Kvist i Bråviken.
En stor artikel var naturligtvis bränsle till båten. Vi saluförde både bensin från egen tapp, motorfotogen och dieselolja. Fotogen och olja förvarades i fat i oljekällaren rätt över gårdsplanen, så på Fredagar och Lördagar fick man göra många turer över gården.
//Så gick det då//
Det var alltså 1894 som företaget startade. Den allra första kunden köpte bara för 22 kronor och 17 öre, men överträffades samma dag av kund nummer 2, som enligt referensboken var Kapten Norberg på briggen Wilhelmina. Han inhandlade proviant för 267:98. Kund nummer 3 var ännu bättre, Kapten C Aug Jansson på Skeppet Wijk kostade på sig hela 348:28 och det måste ha varit väldigt mycket pengar år 1894. i referensboken följer sedan kunderna slag i slag, Skonerten Dockan, Skeppet Hjalmar och allt vad dom hette.
Hur var då kvalitén på varorna ? Jo hos Skeppsfournering var den tydligen rätt god, men det fanns en konkurrent som vid denna tid annonserade: "Ett parti margarin, lämpligt till skeppsproviant eller vagnssmörja....."